Op de werkverdiepingen diende de dichtheid van de werkplekken met 40% toe te nemen. Behalve voor extra werkplekken moest vooral ook ruimte gemaakt worden voor het beleven, etaleren en testen van de verschillende product categorieën: Food Solutions, Home Care, Personal Care, Refreshments, Foods. Een in opzet bijna studio achtige verdiepingsvloer is het resultaat. De donkerblauwe ronde kern is voorzien van productschappen en vormt de ruggengraat van het ontwerp. Het is het verbindende element van het gebouw waar omheen als kiezels ontworpen plekken liggen waarop de verschillende merken tot leven komen. De inzet van kleur, materiaal, graphics en textuur is net zo divers als de wereld van merken van Unilever.
De werkvloer is daarmee een plek geworden waar alle gewenste activiteiten kunnen plaatsvinden. Overleg met productontwikkelaars, reclamebureaus en klanten kan in de informele setting van de ruime pantry’s of proefkeukens plaatsvinden. Daarnaast zijn er volop mogelijkheden om met de rest van de wereld te communiceren, in een belcel of gezamenlijk in een van de vele overlegruimtes.
De begane grond en eerste verdieping hebben ook een grote transformatie ondergaan. Ooit is het atrium bedacht als een lege ruimte, geschikt voor tijdelijke events. Nu was de wens om er één levendig werk- en ontspangebied van te maken waar verschillende merken beleefd kunnen worden. Het programma is complex en divers, er is een Tresemmé/Toni&Guy hairsalon, de Rexona fitness ruimte, een Knorr proefkeuken en ook een Lipton/Knorr/Hellmann’s bar met Ola Happiness Station, een Dove beautycenter, Ben&Jerry’s, de CiiC (3D virtual reality center) en een "Perfect Store". Om te komen tot één groot Plaza zijn de brandcompartimenten sterk aangepast en is een nieuwe verbindingstrap gemaakt. De gesloten balustrades zijn deels geopend en er is een nieuw eiland toegevoegd. Het eiland zweeft als het ware in het atrium.
Waar het atrium vroeger solitair was vormt de totale ruimte nu één geheel. Op elke plek, of het nu de begane grond of de eerste verdieping is, kan gekozen worden voor een specifieke activiteit in een bijzondere omgeving. De kenmerkende donkerblauwe kern die we ook op de verdiepingen zien, zet zich door op de eerste verdieping en begane grond en werkt hier ook als verbindend element. De wereld van Unilever komt in al zijn facetten tot leven, voor de medewerkers maar ook voor de vele bezoekers die dagelijks komen.
Unilever is niet alleen een kleurrijke organisatie te noemen, de core-business van het bedrijf – marketing – geeft van nature een enorme focus op kleur en materiaal.
Voor een creatieve omgeving als deze is vooral het bieden van een heldere ruimtelijke structuur van belang. Het ontwerp moet een basis vormen, of een voedingsbodem waarin de creatieve energie van de organisatie zijn plek kan vinden. Een tweede laag die is aangebracht bestaat uit een serie plekken waar in alle vrijheid verschillende materialen, kleuren en texturen kunnen worden aangebracht.
Belangrijk onderdeel in het verbinden van de verschillende elementen is naast de blauwe kern de huisstijl, die voor eenheid in diversiteit zorg draagt.
Tien jaar geleden, in 2002, kreeg Fokkema&Partners de opdracht voor een grondige renovatie van het door Hoogstad in 1991 opgeleverde hoofdkantoor van Unilever. In 2005 is het nieuwe interieur bekroond met de Functional Design Award voor de treffende vertaling van de organisatie naar sfeer en identiteit in de uitwerking van het interieur en de goede balans tussen wat de gebruiker verwacht en wat de organisatie bepaalt. In december 2012 werd Fokkema & Partners na een pitch met een aantal gerenommeerde bureaus opnieuw geselecteerd om de inmiddels verder geïnternationaliseerde organisatie van Unilever te voorzien van een ondersteunend interieur voor het nieuwe Weena.
Flexibiliteit voor toekomstige veranderingen in gebruik was in 2002 een belangrijk aspect van de opgave. Behalve het ontwerpen van een maatpak - specifiek toegesneden op het functioneren van de organisatie - is toen veel aandacht besteed aan het installatie- en lichttechnisch concepten en aan het openwerken van de plattegrond en de gevel. Op deze solide en flexibele basis kon nu verder gebouwd worden. Een deel van het toen ontworpen vast meubilair, de armaturen en binnenwanden is zelfs hergebruikt in het nieuwe ontwerp en een deel van het los meubilair kon hergebruikt worden op deze en overige werklocaties in Rotterdam en Vlaardingen.
In het ontwerp- en uitvoeringstraject was de tijdswinst die de flexibiliteit van het bestaande interieur bood meer dan welkom. Een van de eisen van Unilever was om het gehele verbouwingstraject te verwezelijken in een tijdsbestek van een half jaar. Van schetsontwerp direct door naar de uitvoering vergt een enorme flexibiliteit van de alle partijen en een bijzonder daadkrachtige besluitvorming van de opdrachtgever. Dankzij een zeer betrokken samenwerking op locatie – het team van de aannemer Verwol en de architect zaten tijdens het gehele uitvoeringstraject naast elkaar in twee leeggeruimde conferentiezalen in het gebouw – is dat gelukt. Het ontwerpteam van Fokkema & Partners vervaardigde alle ontwerpen direct in 3D zodat opdrachtgever inzicht had in de voorgestelde oplossingen, en de nauwe communicatie liet toe dan verschillende betrokkenen direct een vervolg konden geven met het vertalen naar concrete uitvoeringstekeningen en productie. Installatie adviseurs, constructeurs en zelfs de gemeente participeerden in de vele mini loops waarmee het totale ontwerp gerealiseerd is. Zo is een proces wat in het verleden een doorloop van twee jaar nodig had nu in een half jaar gerealiseerd.